Andrzej Dąbrowski

Czwarta eliminacja Rajdowych Mistrzostw Świata była pierwszym (z siedmiu planowanych) startem duetu Hołowczyc-Wisławski w tegorocznej rywalizacji najlepszych załóg rajdowych. Konkurenci, mieli już za sobą trzy eliminacje i kilka tysięcy kilometrów ostrej jazdy. W Portugalii, wszyscy najlepsi startowali już po kilka, kilkanaście razy po znanych im doskonale odcinkach specjalnych, że nie wspomnę o Portugalczykach i Hiszpanach, którzy znają te OS-y na pamięć.

Dla Hołowczyca był to pierwszy raz.

Pierwszy start nowym Subaru WRC. Na liście startowej 121 załóg, w tym 37 kierowców z listy priorytetowej FIA! Do pokonania 1700 km trasy, a w tym 28 OS-ów o łącznej długości 380 km. Same szutry. Kamienie, żwir, piasek, kurz, zakręt za zakrętem, przepaście. Hołowczyc to lubi, ale Wisławski mniej. Zapisanie w brulionie wszystkich niezbędnych informacji to kilkaset stron niewyobrażalnej, mozolnej pracy.

Po piątym OS - załoga Stomilu Olsztyn była na 16 pozycji ze stratą do prowadzącego Colina Mc Rae'a o 01.50". Druga polska załoga Kuzaj-Gęborys jechała coraz lepiej i po tym odcinku z 49 miejsca znaleźli się na 34. Na OS-5 mieli tylko 2 sek. straty do G.Trellesa i 8 sek. do M.Stohla. Szkoda, że wypadli z trasy. Być może zmieściliby się w dwudziestce najlepszych, ale trzeba kiedyś dojechać do mety… Pechowców było więcej. Ze 121 załóg do mety nie dojechało 66. Świadczy to o specyfice Rajdu Portugalii.

Po pierwszym etapie i 10 OS Hołowczyc-Wisławski zajmowali 14 m. Drugi dzień rajdu i kolejnych 10 OS-ów. Załoga Stomilu wyraźnie się rozkręca. 18 OS: C. McRae uzyskuje czas 07.16" Hołowczyc : 07.23" . To ósmy czas odcinka! 19 OS: P.Liatti uzyskuje 07.20", A.Vatanen 07.22", a "Hołek" 07.23". To znowu ósmy czas na OS. 20 OS: C. McRae - 08.00", Hołowczyc - 08.14" i dziewiąty czas! Jak widać rywalizacja z najlepszymi stała się faktem! Po 20 OS Hołowczyc-Wisławski zajmują 10m z przewagą 5 minut nad następną załogą. Groźny rywal z Gazprom Rally Team - Nikonenko na Escorcie WRC ma do naszej załogi 7 minut straty. Z tyłu było więc bezpiecznie. A z przodu? Na starcie ostatniego dnia rajdu od Rui Madeiry zajmującego 9m dzieliły Hołowczyca tylko 32 sekundy! Czy zaatakuje, czy osiągnie metę na doskonałej 10 pozycji? Przyznam, że siedząc w Warszawie przed komputerowym internetem byłem mocno zdenerwowany. Nie atakował. Dojechał! Trudno w krótkiej relacji opisać przygody, jakie spotykały kierowców. Toyoty miały problemy. Radstrom zgubił koło. To samo Stohl na Mitsubishi. Makinen wykarczował kilka eukaliptusów. Auriol "kręcił bąki", uderzył o kamień, kibice wypychali go na drogę, miał problemy ze skrzynią biegów i układem kierowniczym. Fantastyczny Loix na jednym OS-ie trzy razy "łapie gumę". W sumie miał 5 defektów opon w jednym dniu. Fin Rovanpera połowę OS przejechał na wstecznym biegu. Kankunen jechał jakiś czas z napędem na tylną oś. Przód był uszkodzony. Były takie OS-y, że aż 11 zawodników mieściło się na mecie w jednej minucie! Walka w gronie czterech prowadzących kierowców trwała do końca. Sainz w swoim setnym (!!!)starcie w RMŚ przegrał z Colinem McRae'm zaledwie o 2 sekundy! Czterech kierowców przejechało 380 km OS niemal w tym samym czasie! Strata Hołowczyca do zwycięzcy to tylko 11.58". Następni już ponad 18 minut straty. Trafić w dziesiątkę najlepszych w pierwszym starcie, to duży sukces. Gratulujemy! W kwietniu asfaltowy Rajd Katalonii. Będzie trudno "trafić w dziesiątkę". Peugeoty 306, Megane Maxi, Seaty Ibiza, VW Kit Car, Citroeny, będą na asfaltach bardzo groźne.

NA MECIE POWIEDZIELI:

  • Colin McRae: Chciałem wygrać ten rajd. Było to dla mnie i dla Subaru bardzo ważne. Zły dobór opon na dwóch ostatnich OS-ach sprawił, że niemal przegrałbym z Carlosem…
  • Carlos Sainz: Martwią mnie problemy jakie miałem z samochodem. Przez to nie mogłem być tak szybki jak chciałem. To był mój setny start w RMŚ i chciałem tu zwyciężyć. Myślę, że Rajd Katalonii będzie dla mnie lepszy.
  • Freddy Loix: To był dla mnie ważny rajd bo pierwszy raz startowałem Corollą WRC. To fantastyczne auto. Miałem problemy z przekładnią, ale nawet bez nich nie wytrzymałbym szalonego tempa narzuconego przez Carlosa.
  • Krzysztof Hołowczyc: Z mojego miejsca jestem zadowolony. Zrobiłem wszystko, co mogłem zrobić. Czołowi kierowcy są poza moim zasięgiem. Madeira startował tu po raz 15, wiedział gdzie może zaryzykować. Ja czułem się jak w lesie. Doskwiera mi brak doświadczenia, ale z rajdu na rajd będzie coraz większe…

Klasyfikacja generalna:

  1. McRae-Grist                Subaru Impreza WRC      04.20.58,1
  2. Sainz-Moya                 Toyota Corolla WRC        04.21.00,2
  3. Loix-Smeets               Toyota Corolla WRC        04.21.43,9
  4. Burns-Reid                 Mitsubishi Carisma GT       04.21.51,2
  5. Vatanen-Gallagher       Ford Escort WRC            04.24.18,3
  6. Liatti-Pons                  Subaru Impreza WRC      04.24.22,3
  7. Kankkunen-Repo         Ford Escort WRC            04.24.35,0
  8. De Mevius-Fortin         Subaru Impreza WRC      04.27.57,1
  9. Madeira-Da Silva          Toyota Celica GT-4         04.31.22,2
  10. Hołowczyc-Wisławski    Subaru Impreza WRC      04.32.56,2

Klasyfikacja grupy N:

  1. Gustavo Trelles     Mitsubishi Lancer Evo IV   04.47.41,5
  2. Manfred Stohl       Mitsubishi Lancer Evo III   04.51.21,7
  3. Miguel Campos      Mitsubishi Carisma GT       04.53.04,3

Klasyfikacja do 2000 cm :

  1. Adrucilo Lopez        Peugeot 306 16S        04.40.49,3
  2. Oriol Gomez           Seat Ibiza GTI 16V       04.52.37,5
  3. Kris Rosenberger      VW Golf GTI Kit Car    04.55.10,0

Klasyfikacja FIA Team Cup :

  1. H.F.Grifone
  2. Stomil Mobil 1 Rally Team
  3. Gazprom Rally Team